Kisah Bunga Api

Selasa, 16 November 2010

Situasi | Kisah Bunga Api


Aku sedang fokus menghadap TemanSehidupSetidurku* dalam bilik apabila Si Kecil kesayanganku itu berlari-lari girang dari luar sambil memanggil-manggil nama aku. Di tangannya ada sesuatu, kotak warna merah. 

Si Kecil: "Angah! Angah! Jom maen ni nak?!" (*bercakap dalam pelat budak 2 tahun)
Aku: "Ape mende tu?"
Si Kecil: "Ala ni la..., Jom maen!" 

Aku maseh tak pasti apa sebenarnya dalam kotak merah tu. Setelah di-scan menggunakan kepakaran mata aku ni. Oh rupa-rupanya Bunga Api murah pasar malam. Terdetik dalam palotak kecil aku: "Eh ade lagi bekalan menatang ni? Dorang tak abes maen ke dulu?". Ya. Bunga api itu sebenarnya masih ada tinggal sekotak lagi yang tak dihabeskan ketika Aidilfitri lepas.
Melihat wajah comel Si Kecil yang mulus itu, tak mungkin untuk aku katakan tidak. Secara automatiknya aku bergegas.

Aku: "Ok. Jom! Angah cari lilin ye."

Si Kecil mula berlagu riang, dan ketika aku ke dapur untuk cari lilin...,

Mak: "Hah tak payah cari, aku da letak kat lua da pun lilinnye. Maen dengan die lame-lame siket!"

Secara tak sengaja, aku macam terfaham situasi sebenar. Mak yang beriye bagi bunga api tu pada Si Kecil supaya tak kacau beliau nak masak juadah untuk pagi esok. Brilliant! haha. Walaupun bukan raya Aidilfitri, bunga api tetap diraikan.

Si Kecil & Bunga Api
Si Kecil gembira tak terhingga.

*beliau sering digelar "lappy" bagi sesetengah orang.


KiTA: Salam AidilAdha 1431H.