Kerja

Rabu, 21 Mei 2014


Aku ingat lagi dulu masa mula-mula datang interview, bulan Mac 2011, terus Beliau tanya;

"Boleh buat poster filem hantu tak?!"

"Boleh kot..." - mendatar je aku jawab. Padahal dalam hati terketar-ketar. Tak percaya orang tu yang interview aku, konon excited la kan. Interview tak jadi macam interview biasa, dok sembang-sembang hal lain je. 

Bila Mama dapat tahu pasal aku dapat kerja ni, habis riuh digebangnya kat semua orang terutamanya geng Mesyuarat Tingkap dia. Lepas tu, mulalah diorang ni, sebok dok tanya kat aku hal gossip bagai. Ingat aku ni wartawan hiburan ke? Tak hadap la aku nak ambil tahu hal retis bagai ni kan. Nak aje aku bagi link blog-blog hiburan yang bersepah tu kan, tapi tu la makcik-makcik ni mana tau online. Hahaha Adoi...

Selama aku berkerja di situ, 10 poster (lebih kurang) karya yang tak seberapa, aku dah sumbangkan untuk company ni. 

Bila orang tanya, poster mana paling lawa, terus terang aku jawab sumpah semua tak lawa. Lebih kurang je kalau tengok hasil kerja poster-poster aku tu. Aku design artwork tu mengikut kehendak boss aku, bukan idea semuanya daripada aku, kiranya aku visualize-kan je la apa konsep yang boss aku mahukan. Tapi ada la a few films yang memang idea aku sendiri. 

Aku ingat lagi bila aku submit beberapa pilihan konsep/idea aku kat boss, boleh dikatakan semuanya tak kena. Ayat yang dia tempelak kat aku masa mula-mula kerja dulu; "Kau tak payah nak berseni sangatlah..." - sejak daripada itu aku mula sedar dan faham macam mana citarasa boss aku dan aku mula adapt apa sebenarnya yang dia mahukan.

Memang banyak sangat pengalaman yang aku dapat selama aku ada dekat company ni. Oh sebelum aku terlupa, aku rasa aku perlu bagitau ini. Bila dapat call untuk datang interview tu, mula-mula aku ingat ini company printing dan aku memang tak expect yang ini adalah sebuah company production film. Apatah lagi owner company ni adalah orang yang dikenali kat negara ni. Bila masuk je office tu aku mula hairan bila tengok muka boss aku tu, "Rasa macam kenal je dia ni...." dan orang itulah yang interview aku. 

Bercerita soal pengalaman, memang banyak. Benda baru tentang selok belok serta segala macam proses itu dan ini tentang industri ini dapat aku belajar serba sedikit. 

Antara yang paling manis bagi aku kenangan masa mula-mula kerja. Aku diberi job untuk handle publicity/promotional material untuk sebuah filem ni. Waktu tu boleh dikatakan semua staff baru kat situ, masing-masing terkial-kial buat kerja sebab belum familiar. Sampai kena tengking bagai dengan bos, padahal silap sikit je pun. Tapi bila kami dok sembang-sembang, teringat hal tu, memang masing-masing akan tergelak sebab macam kelakar je. Dan apa yang manis adalah projek itu berjaya! Paling bermakna juga bagi aku sebenarnya itu adalah projek poster pertama hasil kerja aku sendiri. Alhamdulillah.



Bila ada yang bertanya pada aku; "Macam mana kau boleh terjebak kerja kat situ?" -

"Rezeki." - Ringkas aku jawab.

Setelah lebih kurang 3 tahun berkhidmat di situ, sekarang sampai masanya untuk aku pergi. Kali ini yang betul-betul punya. Nekad, konon. Hahaha....

So, what's next? We'll see...

*Maaf, soalan pasal Negara Kangaroo malas nak layan. I'm trying my best to make my life happy while I can.



KiTA:  Alkesahnya, entry ini sepatutnya dikeluarkan pada bulan Februari hari tu (Waktu aku betul-betul dah berhenti kerja kat situ). Tapi...... dah ditakdirkan ianya nak keluar bulan ni. Dah nak buek camno kan? Tuhan penentu segala. :P