Rindu

Rabu, 28 Mei 2014


Ini adalah kopis-pasta daripada status Facebook aku, tentang Beliau yang aku Rindu.

---------------------------

        Program 999 TV3 malam itu buatkan aku teringat sesuatu;

5 tahun lepas, ketika terjadinya peristiwa itu aku bertanya, dalam kebingungan. "Kenapa nak kena letak bendera Malaysia plak kat situ?"

"Dia kan anggota. Perwira Negara. Dia pergi masa tengah bertugas kan?" Slumber Pakcik rakan setugas Beliau tu menjawab. Aku hanya menjawab 'Ooo' dalam hati. Kot. 

Bila kami anak-anak ni beriya tengok Gerak Khas, Beliau akan mula membebel; "Mana ada camtu mana ada camni..." Beliau cukup tak suka tengok drama tu, katanya kerja Dia bukan la camtu sangat pun, sebab dalam drama kena la nampak bagi elok. Kot. (Tapi Beliau tak pernah miss tgk 999.)

Teringat gak Beliau pernah ada pesan camni: "Nanti dah besar. Jangan jadi Polis."

dan aku tak ingat ada ke tak aku tanya kenapa Beliau cakap camtu, masa tu.

Masa sesi mesyuarat tingkap dulu-dlu aku pernah terdengar makcik-makcik tu tanya kat Mama; "Siapa la agaknya anak-anak kau akan jadi anggota nanti kan?"

Cepat-cepat aku balas. "Bukan aku!!!" dalam hati. Hahaha.

Aku bukanlah membenci dan aku takkan halang kalau ada antara adik-adik lain nak ikut jejak langkah Beliau. Rezeki Tuhan, siapa tahu kan?

Untuk Perwira Negara yang terkorban. Semoga tenang Kau di sana.
Al-Fatihah.

*TabikSpring*



---------------------------

        Ketika itu ada kenduri kahwin jiran kami dan khemah karaoke didirikan di depan rumah kami (bekas rumah kami sebenarnya di Sg. Buloh, sebelum kami berpindah ke Kelantan pada 2012). Dj memainkan lagu 'Pelangi Petang' - Sudirman. Hati yang tersedia sayu, bertambah pilu bila aku pandang Mama, matanya sudah pun bergenang. 

"Kejadahnya pakcik dj ni, sengaja je bukak lagu sedih!" Gumam ku perlahan.

Aku datang kepada Ma dan peluk erat badannya. Aku bisikkan; "Baca Al-Fatihah..." - Hati dah meruntun. Sebak.

"Woi pak cik, ni kenduri kahwin la, mainkan la lagu happy, boleh?!" - Jerit aku dalam hati. Aku pandang Ma, sisa air mata dikesat dengan kain tudungnya, sambil memandang rumah lama kami itu. Kenangan.

Hari ini (28 Mei 2014) sepatutnya ulangtahun kelahiran yang ke 57 Beliau, yang Mama dan kami rindu. Selamat Hari Lahir wahai Polis kesayangan kami. Semoga kau tenang di sana.

Buat anggota Polis yang terkorban ketika bertugas kelmarin itu juga serta buat Almarhum Sultan Azlan Shah, Sultan Perak yang telah mangkat. Al-Fatihah.

**Selepas lagu Pelangi Petang, pakcik Dj tu mainkan pula lagu Pelamin Anganku Musnah. #Hambar


----------------------------

KiTA: "Bila depan tak bisa bicara lidahku kaku, Jadi inilah hatiku didalam lagu..."