Fragmen

Khamis, 31 Disember 2015




"Apa moment yang korang paling ingat sepanjang tahun 2015 ni?" Soalan random aku ajukan kat kawan serumah. 

"Entah, tak fikir pun lagi." 

Agak krikk-krikk-krikk pada mulanya tapi at least ada la juga respon daripada seorang kawan, walaupun hanya satu jawapan.

Tapi jawapan spontan yang satu itulah yang bikin aku tersentak. Ke aku je yang suka sangat fikir-ingat hal-hal yang dah lepas. Kenangan-memori, bikin aku khayal bila terimbas-ingat semula. 

Well, ke memang sebab aku ni mamat yang pathetic-hopeless-melancholy-bajet-payah-nak-move-on kot so memang payah la nak let go bagai ni kan. Geli.

Banyak yang berlaku dalam hidup aku sepanjang tahun ni. Ayat klise setiap kali.

Aku sedar yang tahun ni baru satu post entry kat blog ni. Perghhh gila malas. (Tak siapa peduli pun).

Haa nah amekaw, #HighlightOfTheYear #MomentOfTheYear #gittew.

---------------------------------------------------------------

1) Merayap. 


Winter Trip 1: Tasmania. 
Ini adalah trip paling jauh, paling best dan paling melekat di hati. Hiperbola sangat bunyinya tu tapi memang betul, aku enjoy gila trip kali ni. Kami pusing satu pulau Tassie tu start daripada Hobart dan menjelajah ke tempat-tempat menarik samada yang dah di-plan dan tak plan. Ala-ala road trip, selama hampir seminggu. Masa ni bulan puasa dan disebabkan musim sejuk so takde la rasa lapar sangat. Apa yang boleh aku bagitau in general, Tassie ni, nature dia closest to New Zealand. So kalau tak mampu nak pergi NZ, datang je sini. (Next year gua aim for NZ.)

Winter Camp: Tak ingat nama tempat tu.
Walaupun tak berapa nak macam kem sangat sebab tidur dalam bilik ber-heater dan bertilam, complete dengan bilik air bagai. Apa yang bestnya camp kali ni, adalah dapat jumpa dengan student Malaysia daripada state lain. Gathering ni dibuat setiap tahun oleh student-student Msia kat Oz ni dan kali ni Melbourne jadi tuan rumah. So masa ni banyaklah activity yang terisi macam talk/sharing ilmiah, rohani dan jasmani. 

Winter Trip 2: Mount Baw Baw.
Pergi gunung nak main salji, tapi salji takde! Hahaha... Well bukanlah takde terus cuma tak seperti apa yang diharapkanlah, sebab salji yang ada tu macam salji tiruan. Masa kami pergi tu rasanya dah nak dekat hujung-hujung winter season. Datang tempat ni sebab kat situ je lah gunung bersalji yang paling dekat dengan Melbourne. Tapi at least merasalah gak 'salji' kan. Oh dan merasalah juga sakit bontot sebab jatuh masa main snowboarding/surfing. 

Autumn Trip: Camping at Grampian.
Ini antara camping paling best bagi aku. Memang kami tidur dalam khemah dekat camping site yang sebenar, dekat dengan gunung yang agak famous kat Victoria ni iaitu Grampian (National Park). Apa yang best adalah hiking ke puncak (bukan puncak paling tinggi) sejauh lebih kurang 5km, kot. Kami camping selama lebih kurang 2 hari 2 malam. Ada perkara yang terjadi masa kat camping site ni, alkisahnya ada jiran camp kami tak puas hati sebab kami bising, rupanya dia terganggu dengan kami masa kami solat Subuh. "It's too early, please respect the others as well..." macam tu la lebih kurang ayat mat salleh tu. Sudahnya, dia pindah tempat lain. Hahaha.

Summer Camp: Ballarat.
Ini juga gathering, untuk student Malaysia yang tak balik waktu Summer Break. Ini adalah camp/gathering paling best sebab tak terasa macam camp sebelum-sebelum ni. Banyak buat activity dan main game, plus tak lama pun, waktu weekend je. Aku try naik flying fox (walaupun gayat) dan main kayak kat tengah tasik (walaupun takut air). Apa yang aku belajar kali ni; "Overcome your fear, just do it!" Tapi aku still penakut. Heh. 

Short Trip: 1000 Steps Trails, Dandenong Ranges.
Mengah bukan main lagi sebab hiking panjat tangga. Tercabar betoi sebab masa tu ramai je pakcik, makcik yang jauh lebih tua dan awek-awek slumber je hiking sama macam takde apa. Lol. 

Short Trip: Great Ocean Road.
Alkisahnya aku jumpa seorang mamat ni yang konon nak backpacking ke Melbourne. Kenal daripada kawan aku punya kawan. Mamat ni takde plan specific nak ke mana-mana, so minta aku jadi tourist guide. Dan dia ada kisah tersendiri bila terjumpa another fellow Malaysians yang datang trip ke sini gak. Dua orang gadis. Bila dia cerita scene dia jumpa minah dua orang tu memang bikin aku gelak, konon macam drama melayu habis woi. So long story short, mamat ni ada kenal seorang Mamat German yang kebetulan backpack gak dan kami plan untuk buat road trip ke Great Ocean Road - antara tempat yang wajib dilawati di Victoria. 


2) Tujuan utama: Study!

Design Studio
- Tahun ni bermakna aku dalam second year pengajian aku kat Universiti tu. Announced as best design school in Australia and ranked at 20th in the world. Hah power tak? konon je tu. heh. Disebabkan diorang dah restructured keseluruhan course aku ni dan sistem baru telah digunakan, which is untuk major subject - Design Studio, second year student akan digabungkan dengan third year student.

- Untuk semester 1, aku dapat option studio yang aku tak berapa suka. Salah aku gak sebab keliru dengan sistem baru tu, aku lambat register untuk subjek tu dan aku dapat option yang tak best. Nama option studio tu adalah Design Documentaries. Aku buat project ala kadar je sebab tak berapa berkenan dengan option ni, well ada gak rasa nak give up tapi aku terus je redah. 

- Semester 2, aku dah prepare dan aware dengan sistem baru tapi malangnya semua pilihan dalam option studio tu aku tak suka. End up aku tersalah pilih subjek, subjek tu sesuai untuk perempuan sebab kami collabrate dengan student daripada course fashion & Textile untuk create a bussines model for a charity based organisation. Towards the end, subjek ini sebenarnya menarik walaupun banyak rintangan yang tak berapa best sebab ini group project, aku da dapat group member yang agak selfish tapi alhamdulillah semuanya ok je. Heh.

Elective Subjects
Tahun ni aku buat subject elective yang aku minat sangat-sangat. Cinema Studies, dapat belajar ilmu filem walaupun tak banyak dan yang paling awesome adalah kitorang akan tonton filem dalam wayang (hall) dan akan review/sharing dalam kelas. Broadcast Media pula, aku di-exposed-kan dengan dunia TV dan Radio, walaupun tak seperti apa yang diharapkan, at least ada la juga pengalamankan, so subjek ni lebih kurang apa yang aku dah belajar waktu buat Diploma dulu. 

Are you a designer, mate?
Antara benda yang aku belajar dalam second year ni adalah, bagaimana lecturers aku sedaya upaya mengajar studentnya dengan bagi semangat, inspirasi dan tips/advices on how to be a good/better designer, bila dah kerja nanti. Plus kali ni project yang kami buat memang ditekankan untuk buat macam professional portfolio. Dan tahun ni memang banyak exposure daripada orang-orang industry. Perkara-perkara macam ni buat aku tak menyesal datang study kat uni ni. Well, best design school in Oz kot! #poyo


3) Freelancing ke?

Agak geli guna perkataan freelancing ni sebab aku takde sangat job best untuk tahun ni. Selain job biasa untuk logo design adalah gak dapat 3 job poster, yang mana cuma 1 je yang betul-betul lepas, iaitu untuk poster untuk filem Coverina. Satu poster untuk filem Harmonika, yang pengarahnya minta aku buat tapi aku tak start design lagi sebab filem ni dijangka siap dan akan tayang tahun 2016 nanti. Lagi satu poster untuk filem Mat Moto, yang ni agak tak puas hati sikit sebab pengarahnya langsung tak bagitau aku yang dia dah hire designer lain buat. Tapi aku tak kisah pun sebab mula-mula memang tak berapa setuju nak buat sebab dia offer harga yang kurang berpatutan dan aku tolong atas dasar kerana pengarahnya adalah boss lama aku. 

Tahun depan insyaAllah akan polish lagi skill design dan portfolio aku dan akan betul-betul serius approach producer filem kat Malaysia. Dan akan cuba try advertise untuk cari client international pula. InsyaAllah.


4) Pindah rumah, City life.

Konon naw city life kau! Hahaha setelah menjadi manusia nomad yang menumpang rumah orang lain sana-sini, dan setelah hampir 2 bulan mencari rumah akhirnya aku dan housemate aku dapat juga rumah, yang letaknya memang betul-betul ditengah bandar Melbourne ni.

Walaupun rumah (apartment) ni takde facilities menarik macam swimming pool, gym dan parking, selain berada dalam area free tram zone, rumah ni ada rooftop! (Ayat lebih kurang post instagram lol)

Yup, next year akan pindah ke rumah baru kat area suburb, yang tak jauh sangat dari uni dan city. 


5) Masak-memasak-masaklah-kau! 

Pencapaian terbaik setakat ini selain Karipap, adalah Rojak Mee! Alkisahnya sebab tiba-tiba mengidam nak makan rojak mamak punya pasal dan end up aku buat sendiri. Sumber resepi, macam biasalah - Google.

Honorable mention: Nasi Lemak, Begedil, Nasi Daging, Mee Sup, Mee Kari, Mee Hailam, Curry Butter Chicken.


6) Al-fatihah.

Terduduk aku lepas dapat berita mengejut tentang pemergian orang yang aku betul-betul tak sangka akan pergi, selamanya. Orang yang banyak sangat berjasa dan orang yang aku akan look up to, for an advices dan macam-macam hal lain. 

Semoga kau tenang kat sana Abang Wan!


7) Geng Baru.

Tahun ni ada Geng Mengopi, sambil mengopi sambil sembang sharing macam-macam cerita. 
Selain itu aku kadang-kadang jadi tourist guide tak bertauliah kalau ada orang (Yang alkisahnya kawan-kepada-kawan-kepada-kawan) yang datang dari Malaysia. tak kisahlah melancong ke atau datang berkerja. Well, it's nice to meet new people kan?


8) Surprise!

Surprise Birthday event yang memang betul-betul surprise daripada kawan-kawan aku. Walaupun aku dah gigih hide-kan kat FB supaya takde siapa tahu tapi tetap kantoi gak. #BroTerharu


9) #BroNakSihat #BroNakFit

Harap kali ni bukan hangat-hangat najis ayam lah kan. Dah cuba seminggu - 'No Nasi Challenge', alhamdulillah berjaya, walaupun ada sikit kantoi tapi tak menjejaskan challenge tu pun. Konon. 
Lepas tu aku teruskan challenge tu, diet nasi dan kurangkan makan benda-benda manis dan apa yang lebih penting, konsisten untuk exercise (jogging & workout) setiap hari. Nope, aku tak pergi gym pun, buat sendiri je, jogging kat taman dan buat cardio dalam bilik. Dah hampir sebulan, adalah gak rasa sikit perubahan walaupun tak banyak kan, well, at least I'm trying to change. 

Semoga terus istiqomah. Ehem.



---------------------------------------

Sepanjang tahun ini, aku akui memang ada ketikanya rasa down dan rasa nak quit, dan nak balik Malaysia je, sebab agak stress (konon) dengan project yang berlambak bagai. Tapi bila tiap kali benda macam tu jadi (rasa down etc) aku akan cuba ingat balik perkara-perkara teruk dan apa yang dah aku lalui sebelum aku sampai ke bumi Oz ni dulu. Yup, pengalaman memang banyak mengajar kita, indeed. 

Semoga kita semua kekal berhikmah, bersabar, bertabah dan kuat untuk hari mendatang! 

Sekian, cebisan kenangan review sepanjang tahun untuk 2015. Untuk tatapan diri sendiri di kemudian hari. Heh.


Fuhh mencabar betol type on the spot tanpa save draft bagai ni. Lol. 

So long 2015! It's been a great year with you! 


p/s: bajet nak buat ulasan pendek bergambar je tapi... :P